chicanos افغانستان حساب کاربری توئیت حساب کاربری

chicanos: افغانستان حساب کاربری توئیت حساب کاربری حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران سخنگوی طالبان

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بررسی‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد علیرغم اخبار پیشین کماکان آب‌های معدنی وارداتی با قیمت‌های نجومی نظیر 70 هزار تومان در فروشگاه‌های بالای شهر پایتخت کشور عزیزمان

آب لاکچری

آب لاکچری

عبارات مهم : ایران

بررسی های آفتاب یزد نشان می دهد علیرغم اخبار پیشین کماکان آب های معدنی وارداتی با قیمت های نجومی نظیر 70 هزار تومان در فروشگاه های بالای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به فروش می رسد. مسئولان مرتبط در گفت وگو با ما اعلام کردند این آب ها قاچاق است و یک کارشناس تغذیه نیز گفت آب معدنی مذکور مزیت خاصی ندارد.

نوسانات اقتصادی این روزها باعث شده است تا سفره مردم کوچک و کوچک تر شود و همین موضوع، قدرت خرید مردم را کم کردن داده هست. در همین حین که گفته می شود در شرایط اقتصاد مقاومتی به سر می بریم، در کمال تعجب دیده می شود که در بعضی سوپر مارکت ها آب معدنی هایی به اسم آب معدنی خارجی در بسته بندی های شیک عرضه می شود و قیمت آن در بعضی موارد حتی به 30هزار تومان هم می رسد! این در شرایطی است که آب معدنی های وارداتی به گفته کارشناسان هیچ فرقی با آب معدنی های داخلی نداشته و کشور عزیزمان ایران خودش صادر کننده آب معدنی است! سوالی که به وجود می آید این است که آیا در شرایط اقتصاد مقاومتی کنونی آیا واقعا واردات کالایی مثل آب معدنی از نروژ و فرانسه نیاز است؟

آب لاکچری

مغازه های لاکچری

وارد مغازه که می شوی انواع و اقسام کالاهای لوکس به چشم می خورد، کالاهایی که نمونه های داخلی آن به وفور تولید می شود ولی ازدحام مغازه نشان می دهد که همچنان نمونه های خارجی این مواد خواهان بیشتری دارد! در ردیف نوشیدنی ها، نوشیدنی هایی در طعم ها و رنگ هایی متفاوت دیده می شود ولی در بین همه آن ها بطری های شیشه ای با درب طوسی رنگ و مایع براق درون آن بیش از همه خود نمایی می کند. بطری های آب معدنی خارجی که قیمت آن 28 هزار تومان هست. هنگامی که تفاوت آن با آب معدنی های داخلی را از کارگر مغازه می پرسم به وضوح یک جواب دارد، « هیچ تفاوتی با آب معدنی داخلی ندارد» این را آهسته می گوید و سرگرم کارهایش می شود!

اما مغازه دار جواب دیگری دارد. او می گوید: «خانم این آب معدنیا خارجیه، سبک تره و به معده آسیب نمی زنه. طعمشم با آب معدنی های داخلی تفاوت داره بخورین خودتون متوجه میشین!» همین تبلیغ کافی بود تا چند جوان دیگری که در مغازه حضور داشتند جهت خرید این آب های معدنی اقدام کنند! 28 هزار تومان این روزها شاید پول چند کیلو مرغ باشد ولی حالا به یک بطری آب معدنی تخصیص داده شده است دارد! آب معدنی که طعم و مزه آن هیچ فرقی حتی با آب معمولی هم ندارد و به گفته کارشناسان حتی فواید خاصی هم ندارد.

بررسی‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد علیرغم اخبار پیشین کماکان آب‌های معدنی وارداتی با قیمت‌های نجومی نظیر 70 هزار تومان در فروشگاه‌های بالای شهر پایتخت کشور عزیزمان

آب معدنی 70 هزار تومان

شاهدان عینی می گویند این آب ها حتی در وقت گرانی دلار 70 هزار تومان نیز به فروش می رسید! قاچاق بودن یا نبودن این آب های معدنی با ولی و اگر های بسیاری همراه است ولی چیزی که به وضوح مشخص است فروش انبوه این آب معدنی های لاکچری در کنار آب معدنی های داخلی در همه سوپر مارکت ها است! چیزی که شاید تا چند ماه پیش تنها در بعضی سوپر مارکت های شمال شهر به چشم می خورد. در این میان بعضی از قانونی یا قاچاق بودن واردات این آب های معدنی صحبت می کنند و این درحالی است که در آمار واردات گمرک ردیفی مبنی بر وارد شدن آب معدنی دیده نمی شود و همین عنوان نیز باعث می شود تا بحث قاچاق بودن این محصول شدت بگیرد، سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چطور نظارتی برقاچاق این مواد در این ابعاد صورت نمی گیرد؟

اگر برچسب اصالت کالا نداشته باشد، قاچاق است

کیانوش جهانپور، سخنگوی شرکت غذا و دارو در خصوص تفاوت این آب های معدنی وارداتی با سایر آب های معدنی می گوید: «این کالاها اگر برچسب اصالت کالا دارند یعنی مجوز دارند ولی اگر دارای برچسب نباشند این کالا به احتمال قریب به یقین قاچاق هستند و از مبادی غیر رسمی وارد می شوند! قیمت گذاری این گونه کالاها در صورتی که دارای مجور باشند بر عهده شرکت تنظیم بازار است.»

آب لاکچری

او در ادامه توضیح داد:« این کالا های لوکس اگر دارای برچسب اصالت کالا باشند زیر نظر شرکت غذا و دارو قرار می گیرند در صورتی که این گونه برچسب ها روی این کالاها راه اندازی نشده باشد زیر نظر شرکت غذا و دارو نیست یعنی ما مجوزی به آن ها نداده ایم.»

تفاوت آب ها محسوس نیست

بررسی‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد علیرغم اخبار پیشین کماکان آب‌های معدنی وارداتی با قیمت‌های نجومی نظیر 70 هزار تومان در فروشگاه‌های بالای شهر پایتخت کشور عزیزمان

این مقام مسئول راجع به تفاوت آب های معدنی خارجی با تولیدات داخلی می گوید: «بین بعضی آب ها ممکن است تفاوت هایی از لحاظ شیمیایی و فیزیکی وجود داشته باشد! بعضی فواید هم ممکن است جهت بعضی آب ها گفته شود ولی عموما اینها مدارک و شواهد علمی ندارد یا این شواهد از نظر علمی در رتبه بالایی قرار ندارد و محسوس نیست! در کل دنیا در خصوص تجاری سازی یک سری آب ها معدنی صحبت هایی در این خصوص می شود که آب ها دارای شاخصه و فواید خاصی هستند، ممکن است شواهد پراکنده ای هم در این خصوص وجود داشته باشد ولی قطعا شواهد علمی خاصی که در رتبه اوج قرار داشته باشد، ندارند. ولی به طور کلی آب ها به لحاظ عنصرهای کمیاب و حتی PH با یکدیگر متفاوت هستند و این عنوان نیز باعث می شود آب ها تفاوت های جزئی در فواید داشته باشند!»

آب معدنی یا کالای لوکس؟

او در ادامه تصریح کرد: «اما این فواید به صورتی نیست که واردات آن الزامی شود یا مجوزی جهت واردات آن ها صورت بگیرد! در حال حاضر اگر مجوزی هم به این گونه آب ها داده شود مربوط به کالاهای لوکس هست، یعنی جهت این نوع آب ها هم مثل یک کالای لوکس که وارد کشور می شود، ممکن است واردات صورت بگیرد! به عنوان نمونه ممکن است یک ادکلن با قیمت های 5میلیون تومان، 100 هزار تومان و 30 هزار تومان به صورت همزمان در بازار وجود داشته باشد! در این باره نمی توان خیلی بحث فواید را مطرح کرد. در واقع این تفاوت قیمت ها به برندینگ کالا بستگی دارد.»

آب لاکچری

انگاره های غلط راجع به آب های معدنی

جهانپور راجع به بیانات مغازه دار مبنی بر سبک بودن این آب معدنی ها می گوید: «بسیاری از این مطالب شواهد و مدارک علمی ندارد و در بعضی از آن ها حتی انگاره های غلط به کار برده می شود! اگر املاح آب خیلی پایین باشد به همان اندازه ای می تواند دردسر ساز باشد که یک آب با املاح اوج دردسر ایجاد می کند. جهت آب های آشامیدنی استاندارد های خاصی در نظر گرفته شده است که در کشور ما نیز این استاندارد ها رعایت می شود. جهت آب آشامیدنی یک استاندارد طلایی نیز در نظر گرفته می شود که فواید آب را از هر نظر مورد بررسی قرار می دهد و آب با عالی ترین شاخصه ها را جهت آشامیدن معرفی می کند. این طور نیست که بتوان گفت آب خیلی سبک یا آب خیلی سخت جهت بدن بافایده هست، سبک ترین آب، آب مقطر است که آشامیدن آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.»

لازم به ذکر است که روی این بطریهای آب معدنی هیچ گونه برچسب اصالت کالا وجود ندارد و همین عنوان نیز بر شک و تردیدهای موجود جهت قاچاق بودن این کالا می افزاید.

آب آشامیدنی خارجی با مشتریان خاص!

مهسا نظیفی، کارشناس تغذیه در این باره می گوید: «سال گذشته بود که واردات آب آشامیدنی جهت چند شرکت قانونی شده است و آن ها به واردات آب آشامیدنی از فرانسه اقدام کردند. در ابتدا مشتریان این گونه آب ها سفارتخانه ها و تعدادی افراد خاص بودند و تولید کنندگان داخلی این عنوان استقبال کردند چون فکر می کردند هنگامی که مشتری آب بسته بندی داخلی را با محصول وارداتی مقایسه کند و متوجه شود که چه تفاوت فاحشی علی رغم وجود کیفیت یکسان بین محصول داخلی و خارجی وجود دارد، قطعا از تولید داخلی استقبال خواهند کرد ولی بعد از مدتی شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد و بر تصویر استقبال از آب های وارداتی گران قیمت خیلی زیاد از آب های معدنی داخلی بود و شاید یکی از دلایل آن نیز شایعاتی بود که در خصوص بد بودن آب آشامیدنی در کشور عزیزمان ایران و همین طور آب های معدنی گفته می شد، اینکه آب آشامیدنی که از آن استفاده می کنیم بسیار بد است و باعث بیماری های زیادی می شود یکی از دلایلی بود که موجب شد مردم به آب های معدنی خارجی توجه خاص ای داشته باشند. هر بطری آب آشامیدنی خارجی در کشور عزیزمان ایران بین ۱۸ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد. حال آنکه قیمت نمونه داخلی آن حدود هزار تومان است و از نظر کیفیت بین نمونه داخلی و خارجی هیچ تفاوتی دیده نشده است.»

ایران صادر کننده آب معدنی است!

او در ادامه توضیح داد:« سال گذشته وزارت بهداشت نیز نسبت به سلامت آب معدنی های لوکس هشدار داده بود و گفته بود که اکثر آنها تقلبی هستند. واردات قانونی آب های آشامیدنی خارجی درحالی صورت می گیرد که گفته می شود کشور عزیزمان ایران خود صادرکننده آن هست. با توجه به کیفیت یکسان آب آشامیدنی داخلی و خارجی، به نظر می رسد تقاضا جهت نوع خارجی آن زیاد به علت میل به تمایز در میان مصرف کنندگان هست. از آنجایی که مصرف کالاهای خارجی در فرهنگ روزانه جامعه کشور عزیزمان ایران به نشانی جهت ابراز برتری تبدیل شده، راحت ترین کالاهای مصرفی از جمله آب آشامیدنی هم از این قاعده مستثنی نمانده اند.»

خرید این آب ها توصیه نمی شود

این کارشناس افزود:«این برند در سطح دنیا جزو برندهای برتر است ولی مردم بدانند این آب کار خاصی در بدن انجام نمی دهد و از نظر آنالیز معدنی جزو آب های معدنی با غنای پایین هست. تنها صنعتی که در کشور عزیزمان ایران 4 برند برتر دنیا اقدام به تولید کرده اند صنعت آب بسته بندی است و همه برندهای ایرانی نیز جزو سرمایه های کشور عزیزمان ایران هستند بنابراین خرید آب های خارجی با این عنوان که بهتر از تولیدات داخلی است یا اینکه آب سبک است و نوشیدن آن جهت بدن بافایده است کاملا یک عنوان غیر علمی قلمداد شده است و از این رو خرید آن به هیچ کس توصیه نمی شود. به نظر می رسد که خرید این گونه آب معدنی ها قبل از اینکه جنبه درمانی داشته باشد، جنبه لاکچری دارد و فروش این آب معدنی ها در سوپرمارکت های بالای شهر گواه این عنوان است!»

روزهایی که ثانیه به ثانیه بر قیمت کالاها افزوده می شود و خیلی ها جهت نان شبشان هم مانده اند، آب معدنی های لاکچری وارد می شود و به قیمت های نجومی در همین سوپر مارکت های اطرافمان به فروش می رسد و در همین حین مسئولان دم از اقتصاد مقاومتی می زنند! واقعا واردات این گونه کالاها اساسی است؟!

واژه های کلیدی: ایران | خارجی | ایرانی | واردات | وارداتی | آب معدنی | آب معدنی | تفاوت قیمت | آب آشامیدنی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه